Klachten en bezwaren

Ondanks dat we jou zo goed mogelijk willen helpen, kan het toch voorkomen dat je niet tevreden bent met onze dienstverlening. Lees hier hoe je een klacht of bezwaar kunt indienen en wat je van ons kunt verwachten tijdens de afhandeling hiervan.

Klacht of bezwaar

Het is belangrijk om te weten dat er verschil zit tussen een klacht en een bezwaar. Een bezwaar is altijd gericht tegen een besluit over een beschikking. Als je het niet eens bent met het besluit, kun je bezwaar maken. Een klacht gaat over hoe je hebt ervaren dat je behandeld bent door ons. Het kan ook gaan over de bereikbaarheid van het Buurtteam of de manier waarop we jou ondersteuning bieden.

Bezwaar indienen

Wil je bezwaar maken tegen een besluit over een beschikking? Dat kan binnen zes weken na ontvangst van de brief van de gemeente Nijmegen. In deze brief staat hoe je bezwaar kan maken.

Klacht indienen

Onze gezinswerkers doen hun best om je zo goed mogelijk te helpen. Maar het kan voorkomen dat je iets als onjuist of onterecht ervaart. We vinden het belangrijk dat je dat bij ons bespreekbaar kunt maken. Zodat we kunnen leren van wat er niet goed gaat en we onze ondersteuning kunnen verbeteren. Ben
je ontevreden of heb je een klacht? Dan kun je onderstaande stappen doorlopen.

Heb je hulp nodig bij het indienen van een klacht? De vertrouwenspersonen van Jeugdstem kunnen je helpen met het formuleren van je klacht. Jeugdstem is onafhankelijk van Buurtteams Jeugd en Gezin. 

Stap 1: In gesprek met ons

Geef bij jouw gezinswerker of diens leidinggevende aan dat je ontevreden bent of een klacht hebt. De gezinswerker of de leidinggevende gaat dan met jou in gesprek. Samen onderzoeken jullie wat er aan de hand is en kijken jullie of jullie er samen uitkomen. Vind je het spannend om jouw klacht in te dienen
bij jouw gezinswerker? Dan kun je ook mailen naar klachten@buurtteamsjeugdengezin.nl. We pakken jouw klacht dan op met de leidinggevende van degene over wie jouw klacht gaat.

Stap 2: Naar de onafhankelijke klachtenbemiddelaar

Is jouw klacht nog niet opgelost? Dan kun je contact opnemen met de onafhankelijke klachtenbemiddelaar van het Adviespunt Zorgbelang. De klachtenbemiddelaar luistert, geeft geen oordeel en gaat vertrouwelijk om met jouw klacht. De klachtenbemiddelaar bespreekt dan met jou en met ons wat er aan de hand is, kijkt naar wat de verschillende belangen zijn en probeert met ons samen tot een oplossing te komen.

Wil je contact opnemen met de onafhankelijke klachtenbemiddelaar? Dat kan met Elsbeth Leppink via 06-13446291 of secretariaat@onafhankelijkeklachtencommissie.nl.

Stap 3: Naar de onafhankelijke klachtencommissie

Zijn we er niet uitgekomen met de onafhankelijke klachtenbemiddelaar? Dan kun je zo snel mogelijk, uiterlijk binnen één jaar na de aanleiding, een klacht indienen bij de Onafhankelijke Klachtencommissie. De onafhankelijke klachtenbemiddelaar kan je daarbij ondersteunen. Je moet de klacht dan schriftelijk aandienen. Daarna krijg je binnen 10 werkdagen een bevestiging van de ontvangst van de klacht, met meer informatie over de verdere procedure. De klachtencommissie brengt ook degene over wie je een klacht hebt ingediend en onze bestuurder op de hoogte van de klacht en de verdere procedure.

Wil je jouw klacht indienen bij de Onafhankelijke Klachtencommissie? Dat kan via 088 – 929 40 02 of secretariaat@onafhankelijkeklachtencommissie.nl.

Hoe ziet de Onafhankelijke Klachtencommissie eruit?

De Onafhankelijke Klachtencommissie bestaat uit 3 tot 5 leden, waarvan één voorzitter. De leden van de klachtencommissie zijn niet werkzaam bij ons en worden benoemd door Zorgbelang Inclusief.

Klachtenregelingen